Prihaja kabaretna šansona iz nedrij poljanske doline. Z naslednikom albuma »Anglčešenje« (2007), se vrača Uršula Ramoveš, to pot s spremljevalno ekipo imenovano »Fantje iz Jazbecove grape« ter dostavlja svež studijski izdelek imenovan »Talisman«.
Uršula Ramoveš je krepostno definirala svoj domet glasbene ekspresije že v preteklosti, zato poteze na »Talisman« niso več p presenečenje. Prekaljena pevka in umetnica je nanizala v prejšnjem desetletju prvenec »Sugar free baby« (2000), tri leta kasneje pa je privekal na svet še »Na sunčn dan sm se z beciklam pelu« (2003) ter nato (že omenjeni) »Anglčešenje« (2007). Z albumom »Na sunčn dan sm se z beciklam pelu« je pevka pridobila na svojo stran širšo kritično maso glasbenih konzumentov ter potrditev glasbenih kritikov, da gre v njenem primeru za utemeljitev eklektičnost samoniklo izraznega značaja vibracije kabaretnega šansona, zabeljenega s poezijo Poljanskega narečja in seveda njenega tradicionalnega melosa.
Novi album ponuja nadaljnji artistični razvoj v smislu ustvarjalnega zorenja njegovih stvarnikov. Za razliko od predhodnika ponuja ducat avtorskih skladb, seveda pa ob tem dostavlja tudi nekatere presunljivo posrečeno položene priredbe znanih zimzelenov, ki so v novi glasbeni preobleki doživeli takšno artistično preobrazbo, da delujejo dejansko kot avtorske skladbe zasedbe »Uršula Ramoveš in fantje iz Jazbecove grape«!
In kako čim bolj jasno in preprosto okarakterizirati glasbo na albumu »Talisman«? Pravzaprav je to podvig blizu misiji »nemogoče«. Kar nekaj sape je potrebno zajeti. Kar nekaj zaporednih rotacij albuma. Lahko rečemo, da je vsebina na albumu »Talisman« vsakem pogledu edinstvena. Črpa namreč iz tradicionalnih korenin ljudskih napevov, ki izvirajo iz poljanske doline in sooblikujejo raznoliko paleto šegavo iskrivih rešitev nekakšne novodobne alternativne kabaretno glasbene šansone, ki ji poveljuje specifični preplet vokalnih harmonij. Pravzaprav je ta kontrastni pletež barvitih vokalnih karakteristik Uršule in fantov jedro poante albuma »Talisman«, njegovo osnovno gonilo, umetniški adut, ki prevzema vso pozornost. Specifike vokalnih rešitev vdihujejo prav vsaki skladbi otipljivo artistično esenco in v skalovitem odmerku definirajo njih karakter! Ta umetniški vtis, ali kar močan izrazni moment, ki jo album razvija z vokalno interpretacijo pa še zdaleč ne bi tako učinkovito zlezel pod kožo, v kolikor akterji ne bi peli v pristno avtentičnem jeziku narečja Poljanske doline. Poezijo ustvarja Janez Ramoveš, z melodijo pa jih oblači Uršula. Vokalno melodijo. Očitno se zakonca enkratno zaznavata, kar ne preseneča. Sta namreč zakonca. K idejam torej pristopata po optimalnem izkoristku dopolnjevanja, sinergije, ali kar sožitja.
Ob vsej retrozvočnosti albuma dobi človek kar kurjo polt. Kurja polt pa je vselej hvaležni indikator pristnega podajanja občutij s strani ustvarjalca in kazalec umetniške avtentičnosti izdelka. Ob glasbi na albumu »Talisman« ni težko pričarati slike odhajajočih mladih slovenskih fantov, ki se zgrinjajo v vode namenjene kanon futru Soške fronte, katera je vihrala skorajda pred 100 leti. Od tod izjemno smiselno in stisko godi predelava znamenitega bisera in himne nemških vojakov druge svetovne vojne (Lili Marlen). Ta moment poglablja še zlasti na spremljavi harmonike temelječa predelava Irving Kahalove I'll Be Seeing You (Vidu te bom – prepoznav).
Tudi pokojni Lou Reed je dočakal smiselno posvetilo na tem albumom z odlično preobleko aranžmajev za skladbo Perfect Day (Popovn dan), čeprav je ta album izšel pred njegovo smrtjo. Tu pa je še Time (Cajt) - predelava Tom Waitsovega izvirnika, ki poglablja tisti alternativni pridih, ki se v drugem planu ciljno prikrade v izrazni značaj albuma Talisman«.
Ekipa, ki sodeluje na albumu »Talisman« je opremljena z izjemnimi glasbenimi izkušnjami in znanjem. Poleg tega je oborožena tudi s preverjeno pronicljivostjo izjemnih glasbenih talentov, ki jih utelešajo studijska dela drugih (tudi avtorskih) glasbenih projektov v katerih sodelujejo. V mislih imam še posebno Roberta Jukiča in njegovo občasno kar avantgardno glasbeno vizijo izrazitega neomejevanja. Prav ta element, ki ga lahko razumemo kot želja po glasbenem eksperimentu, dodaja nekaterim skladbam posebej izstopajoč lesk. Takšen odklon albuma je Hladna zimska molitu, v katero se zajeda bluesovska premisa, kar je moč povezati z Jukičevim art momentom, ki okarakterizira značaj albuma »Dobrote iz skrinje zarote« (2011). Z trenutkom zvočnega eksperimentiranja pa je zabeljen zlasti izhod iz albuma v skladbi Kdaj pa kdaj, ki nosi nekaj občutkov transcedentalnosti. Po drugi plati pa kot omenjeno v enem od gornjih odstavkov, jemljejo sapo genialno predelane skladbe drugih izvajalcev, kot je tudi Pol te pa srječam spjet (orig. Falling in Love Again). Izvirnik pripada Sammyju Lernerju,ki ga cenijo med drugim tudi ljubitelji risank, saj je spisal skladbo I'm Popeye the Sailor Man.
Tovarišijo glasbenikov albuma »Talisman« pa postavlja na posebno mesto v glasbenem univerzumu tudi dejstvo, da se idejno ne želi omejevati. V glasbenih rešitvah torej ni meja, zato tudi ni mogoče povsem natančno stilsko okarakterizirati albuma. Pravzaprav albumu prave oznake ni moč prilepiti. Do njegove umetniško izrazne vrednosti bi bila oznaka do neke mere celo »ponižujoča«. Jedro zasedbe Uršula Ramoveš (vokal), Joži Šalej (vokal, harmonika, klavir), Metod Banko (vokal), Marjan Stanič (tolkala) in Janez Ramoveš (recitacije) raste in zori na novem izdelku dalje. Člani ekipe se poznajo predobro v vseh teh letih skupnega sodelovanja in med njimi vladajo magnetne silnice perfektnega kemičnega učinkovanja, kar je temelj pronicljive in nevsakdanje, raje rečem kar eklektične vrednosti tega izdelka. Piko na »i« pečatnemu artizmu tega izdelka, pa sta postavila izjemni glasbeni vizionar Robert Jukič ter tubist Goran Krmac.
Vsebina emocij, s katerimi vokalno »barva« Uršula skladbe albuma »Talisman« postavlja v prvi plan občutje melanholije. Uršula prevzema s svojo izrazno vokalno milino kjer se uspe dotakniti duše poslušalca še posebej intenzivno v ganljivi vokalni interpretaciji skladbe Golcar.
»Talisman« je album posebne umetniške karizme. Edinstvena glasbena vizija in umetniška izpoved njegovih stvarnikov je z njim dosegla nov moment umetniške zrelosti. Je manifest kakovostne nadgradnje, nadaljnjega definiranja samonikle samorastniške vsebine, predvsem pa izdelek, ki z raznolikostjo idejnih rešitev velike umetniške »prožnosti« hipoma začara konzumenta. Je pravi avtentični biser izgubljen v času in prostoru, ki pa te s svojo iskrenostjo jasno vodi v svojo rojstno zibelko prostranstev Poljanske doline.

na vrh