Neverjetno. Četrto zaporedno leto in četrta zaporedna kompilacija »Kočevje špila«. Torej. Kaj nam je zakuhal neumorni general Bito (NčOdNč) in njegova tovarišija tokrat? »Kočevje špila – Zastonj« je še en svežzbir aktualnega glasbenega utripa, ki zaokroža kočevsko regijo za leto 2015. Kompilacija ponudi 18 točk in (posledično) 18. Izvajalcev. Mnogi med njimi so stari znanci prejšnjih treh kočevskih kompilacij. NčOdNč) so npr. v tem oziru nanizali tako skupno 4. skladbe, kar zadošča za samostojni EP.
Tudi »Kočevje špila – Zastonj« se ne odmika mnogo od že okušenega recepta s katerim nas zalaga Društvo kočevskih glabenikov. Če preletimo hitro, je tudi nova kompilacija odločneje namočena v alternativnorockovsko sfero, obenem pa znova posega na žanrska polja folka, kantavtorske glasbe, popa, bluesa, hard rocka, metala, plesne glasbe in po novem celo hip-hopa.
Otvoritvena skladba Zapušanska v režiji skupine Zapušanci, kot uvod v novo zgodbo, več kot učinkovito pripravi celotni poligon poslušanja kompilacije. Gre za alternativnorockovsko vsebino samoniklega obraza všečno oplemeniteno z dotikom melosa slovenske ljudske glasbe. Zapušanci, kot »kočevski Orlek«? Da, a striktno »po kočevsko« prosim!
Kosmate dlesni so se očitno odločile po novem spogledati s hrvaškimi verzi. Na prvi kompilaciji »Kočevje Špila – Grupni« (2012), so postregle skladbo v Slovenščini. Vsekakor se njihov porogljivi punkrockovski šarm sedaj zbližuje z likom in delom punkrockovskih zasedb s prostora bivše Juge. Static (skladba To si ti) poosebljajo funk pop rock moment kompilacije, ki smo ga prav tako že izkusili s strani te skupine na predhodnih kompilacijskih zgoščenkah. Skupina s potencialom osvajanja radijskih frekvenc ta pedigre tudi tokrat učinkovito zadržuje. Element šoka dostavi na kompilacijo integracija hip-hop žlobudranja (Gero & Urban Click) v skladbi Ugasn zvočnike. Lepa gesta podpore MCjem, ki pa težko shaja s kombinacijo rocka, ki ji je pretežno posvečena kompilacija. Tudi Joe Krosher (feat. Urška) je opozoril na pretekli kompilaciji, da še kako predobro razume disco beat. Plesnosti je zapisana tudi nova No Rules, ki pa ji manjka ščepec dinamike v smislu barvitejšega izkoristka spremljevalnih pregrinjal dodanih v ozadje (podpori) vokalu.
V »normalne« rockovske tirnice vrne kompilacijo skladba Vse se vrti v režiji odličnih SKA punkerjev Sell Out, ki so že v preteklosti opozorili na to, da so iz pravega artističnega testa. Upajmo, da postanejo v Bosni in Hercegovini vsaj tako popularni, kot so pri nas Dubioza kolektiv. Najmanj to si tudi zaslužijo. V nedrja »zadeto votlega« rockovskega mnimalizma nas odstrelijo The Cowmonkeys, ki iztržijo sapico stoner rock obešenjaštva. Vsekakor novinci kočevskih kompilacij, na katere velja biti pozoren v prihodnje. Tu so znova stari dobri NčOdNč in skladba Everyman. Modni trash grooove, lahko rečemo neke vrste post-modernizem v thrash metalu in nekaj spogledovanja z »metal staruhi« Metallico. Kakšna bi bila kočevska kompilacija brez Gabra Brina, pardon Romana Zupančiča? Če ne nikakršna, pa zagotovo brez dvoma na moč dolgočasna, oziroma brez soli. Mož, ki je obudil skupino Zadnji Taxi (skladba Želel bi si) znova prevzema pozornost s svojim specifičnim vokalnim pristopom. Melanholičen, a poetično na moč prikupen in resničen. Predstavljajte si moža v napol dormantnem stanju zavesti, ujetega v šarm baladnega bluesa sredi poljubne kočevske nočne beznice, obdanega z goščo meglic zakajenega prostora, ki bi jih lahko z nožem rezal. Podobno energijo seva kasneje na kompilaciji skladba Le spomin v režiji Matthias & Band. Le, da vzbuja vodilni vokal seveda nekoliko drugačne emocije. Sebatage (izvorno Sebastjan Vukan) je še en kantavtor, ki ga v skladbi Želel bi si »rešuje« specifično nosljavo rezek vokalni pristop, s katerim učinkovito oživlja verze, v sicer predvidljivo spravljivi pesmici, objeti v naravni zven plahutavih akustičnih kitar. Lagodni pop blusovski vetrič igrivo in osvežilno zaveje v skladbi Black And Blue zasedbe Voodoo Weekend. Gre za posrečeno kombinacijo krhkega vokala in organskih zvočnih odtenkov všečnega dialoga instrumentalne spremljave (na čelu z jasno definirano kitarsko solažo), ki nosi v »podtalju« izpovedi oddaljen lucidni prizven. Ida Aupič ne skriva poguma, da se preizkuša v vlogi kantavtorice. Po svojem vložku na kompilaciji »Kočevje špila – Razkačeno«, tudi drugič torej. Zaželimo sanjavo koprnečemu dekletu obilo sreče v nadaljnjih podvigih - glasbeni potencial je namreč tu.
Če se še kdo med vami spominja, kako se je odprla kompilacija »Kočevje špila – Lik Of« (2013), potem pozna zasedbo 4 Dementions. Gre za več kot zaželeni glasbeni pojav, ne le na Kočevskem, pač pa v občem slovenskem glasbenem prostoru, kakršnih preprosto krvavo primanjkuje. Bend ne skriva posebnega progresivno do jazzrockovsko fuziranega konglomerata samonikle postave, ki je na miljo oddaljen od skladbe, ki jo je podal pred dvema letoma, na prej citirani kompilaciji. Ta skupina bi morala obvezno izdati studijski album. Šegavo bezanje v zakladnico mnogoterih improvizacij je tu. Neobičajno in izzivalno. Tolminski konec Slovenije ima Feedback, Idrijski Divje jezero, očitno dobivamo na Kočevskem nov progresivnorockovski odgovor.
Več naivnosti in predvidljivosti si v nadaljevanju privoščijo The Perception s skladbo Povej, ki jo v nadaljevanju predrami iz uvodnega »spanca« posrečeno koketno funkovsko zviranje. Tudi na tej kompilaciji se je našel prostor znova za Skaktus. Gre za veterane slovenske rock scene in ene prvih prvih SKA-jevcev v našem prostoru. Skladba Vsi moji prijatelji deluje kanček zadržano. Se lenobno zvira, obenem ne skriva sentimenta, ki lahko skladbo hipoma zasuče v kontrastno poglobljeni SKA/reggae ritmični opaž. Šegavo, lucidno, zbadljivo in zabavno, s podkožno kopreno melanholije. Tipični Skaktus torej. Veterani vedo kako zlesti hipoma pod kožo. Post-U2-modernizem je dodan v skladbi Falling (skupina Use). Lepo podan komad. Zlasti v aranžerskem smislu kombiniranja melodij, ki jih jemlje vokal, s samim razvojem kitarske igre, ki spretno izkorišča razpoložljiv prostor same zvočne slike. Kompilacijo zaključijo še eni stari znanci Kočevskih kompilacij. Ram Session. Tokrat s skadbo ki je podkovana z reggae ritmom, kar nekoliko preseneča, glede na to kar smo slišali od njih na preteklih kompilacijah. Ne nazadnje so Ram Session avtorji lucidne kočevske himne ŠpilEEEj! Skladba Circus Mind (pt 2.) je predvidljiva reggae skladbica, ki jo rešuje iz povprečja prodoren in občasno všečno jeznoriti vokal.
Kaj reči za konec. Nova raznobarvna glasbena slikanica, ki dostavlja v večinskem deležu material otipljive glasbene substance ter avtorsko-samobitne izraznosti. Žanrsko se lik kočevskih kompilacij s to novo imenovano »Kočevje špila – Zastonj« celo razširja, čeprav tega niti ne potrebuje nujno. V mislih imam hip-hop in plesno elektroniko, ki v izvornih okusih težko shajata z okusom izvornega izročila rock glasbe. Kakorkoli obračamo. Misija je uspela. Tudi v četrto. In upajmo, da tako ostane tudi na vsa prihodnja leta. Naj živi torej kočevski rock'n'roll! Kočevce rešuej sloga. Vsaj ta kompilacija daje tak občutek. Upajmo, da se takšna energija razširi sčasoma na vse slovenske regije!

na vrh