Dvojna koncertna zbirka "Cirkus" je bila ena izmed prvih King Crimson izdaj, ki so izšle pri Discpline Global Mobile, samostojni založbi skupine pod nadzorom njihovega vselej discipliniranega in strogega poglavarja, kitarista Roberta Frippa. Na njej so brez logičnega kronološkega zaporedja zbrani nekateri koncertni posnetki iz različnih obdobij njihove povesti. Ti so bili izbrani predvsem v ta namen, da bi privržencem in zbirateljem predstavili nekatere tedaj aktualne koncertne izide, ki so izšli pri prej omenjeni založbi kot so denimo "Epitaph - Volumes One & Two", "Ladies Of The Road", "The Night Watch", "Absent Lovers", itd. Prvo vprašanje, ki se postavi na mesto je predvsem ta ali ta dvojna izdaja uspe laiku uspešno predstaviti koncertno zgodovino skupine in dolgoletnim privržencem ponuditi nekaj novega? Odgovor je pritrdilen, a si zasluži nekaj dodatnih pojasnil, da ne bo nepotrebne zmede.
Prvi CD, ki vsebuje duhovito ime "Neon Heat Disease" predstavlja modernejšo obdobje skupine oziroma od leta 1984-1998 v katerem sta se izmenjali dve zasedbi skupine ter nekaj improvizacijskih verzij pod imenom ProjeKcts. Temu primerno vsebuje po večini izvedbe priljubljenih del obeh osrednjih inkarnacij tega obdobja. Z new waveom in etno ritmi zaznamovana verzija skupine iz 80-ih je tu zastopana z izvedbami klasik kot so "Thela Hun Ginjeet", "Three Of A Perfect Pair" in "Sleepless". Vse tri so bile posnete v Montrealu ter izdane na koncertnem albumu "Absent Lovers-Live In Montreal". Naslednji posnetki pripadajo verziji skupine iz 90-ih, ki je bila znana tudi kot "dvojni trojček" in je bila razen dvojne ritem linije znana tudi po obširnem improviziranju. Tako se poleg izvedb klasik kot sta "Indsicipline ter "Elephant Talk" (obe posneti med nastopom v Tokyu, leta 1995) ter "Dinosaur", "Red", "THRAK", "Neurotica", itd. (slednje so bile posnete med nastopom v Mexico City, leta 1996) tu nahaja tudi improvizacija "1 ii 2", katero so posneli pod imenom ProjeKct One med nastopom v Londonu, leta 1997 ter "Deception Of The Thrush" ter "Heavy ConstruKction". Slednja sta bila posneta pod imenom ProjeKct Two med nastopom v Northamptonu, leta 1998. Vse te improvizacije so kasneje izšle na nekaterih prihodnjih koncertnih izdajah tako, da se v njihovo podrobnost ne bi spuščal. Lahko pa pohvalim, da je izbor posameznih izvedb dokaj posrečen in lepo pokaže kako sta obe zasedbi zveneli v živo, čeprav me kot ponavadi moti kronološka nedoslednost.
Drugi CD pod naslovom "Fractured" predstavlja njihovo zgodnjo obdobje, se pravi od leta 1969-1974 z izjemo izvedbe "Larks' Tongues In Aspic-Part II", katera je bila izvedena s strani dvojnega trojčka. To obdobje je za večino njihovih privržencev še danes njihovo najbolj čislano in bo številnim tudi v večje veselje kot prvi del izdaje pa, čeprav produkcijska kakovost nekaterih koncertnih posnetkov ni ravno na najboljši ravni. Tudi tokrat moti kronološka nedoslednost pa tudi ne najbolj posrečen izbor nekaterih izvedb. Na začetku se tu nahajata dve klasiki v izvedbi njihove druge koncertne zasedbe, ki je v svojih vrstah med drugim vsebovala tudi danes žal že pokojnega pevca/basista Boza Burrella in prav tako pokojnega bobnarja Iana Wallacea. Redko katera Bozova interpretacija klasike "21 Century Schizoid Man" je v mojih ušesih izpadla posrečeno ali celo primerljivo z izvirnikom in tudi ta posnetek ni izjema, a je gotovo zgodovinske vrednosti za vse privržence. Precej bolj je izpadla izvedba "Ladies Of The Road", ki je pač pripadala albumu na katerem je igrala ta verzija skupine. Originalna in tudi najbolj priljubljena verzija skupine iz leta 1969 z Gregom Lakeom na vokalu je zastopana samo z dvema skladbama. To sta "A Man A City" (prvotna verzija "Pictures Of A City") ter nepogrešljivi "In The Court Of The Crimson King", ki izvirata iz legendarnega nastopa v Filmore West v San Franciscu. Obe sta posneti v času, ko se je zasedba že krhala, a vseeno sevata izjemno energijo in dokazujeta zakaj je bila prav ta verzija skupine najbolj čislana in ju je moč najti na obeh "Epitaph" izdajah. Nekoliko več prostora je namenjeno prav tako zelo priljubljeni tretji verziji skupine, ki je na vokalu vsebovala Johna Wettona. Izvrstni izvedbi klasik "Easy Money" ter "The Talking Drum" (obe z Jamiem Muirom na dodatnih bobnih in tolkalih) je moč najti na izdaji "The Night Watch" medtem, ko se improvizacija "Improv: Besancon", "Fracture" ter epska mojstrovina "Starless" nahajajo tudi na box set izdaji "The Great Deceiver". Omeniti velja tudi knjižico, ki vsebuje fotografije vseh sedanjih in nekdanjih članov skupine, plakatov in vstopnic kot tudi lepo urejeno družinsko drevo z vsemi potrebnimi podatki ter reklamo za aktualne koncertne izdaje.
Čeprav ponavadi ne maram raznih zbirk t.i. najboljših skladb in podobnih izdaj pa moram v primeru te izdaje izreči samo najboljše. "Cirkus" je namreč zelo dobra zbirka različnih koncertnih posnetkov iz različnih obdobij skupine in je obenem odličen vpogled v dotedanje delo skupine ter primeren začetek za vse tiste, ki šele spoznavajo to legendarno skupino v vseh njenih koncertnih oblikah (odtod tudi njen podnaslov). Tisti, ki že imajo vse prej omenjene koncertne izdaje lahko mirne duše shajajo tudi brez njenega nakupa. Glede na to, da pa je slednje še vedno precej težko zaslediti sredi trgovinskih polic, celo v tujini, bo mnogim tale zbirka prišla kar prav pri lažjem spoznavanju koncertne podobe skupine, ki se je v živo vselej odrezala celo še boljše kot v studiu. "Cirkus" je posrečena zbirka v kateri lahko uživajo vse generacije poslušalcev skupine in sledijo skupini v njenih različnih koncertnih obdobjih, ki so si bila med seboj tako zelo različna pa vendar tudi podobna, predvsem v enem povezovalnem elementu-Frippovi kitari, katere zvok je bil in ostal glavni zaščitni znak skupine.

na vrh