• Domov
  • Kontakt
  • Oglaševanje
Rockline - spletni portal za rockerje



  • Domov
  • Novice
  • Recenzije
  • Reportaže
  • Intervjuji
  • Rocklajna
  • Izvajalci
  • Dogodki
  • Nagradne igre
  • RockLine TV

Iskanje po strani

Koledar dogodkov

december 2025

Prejšnji mesec Naslednji mesec
 
December 2025
P T S Č P S N
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Bowie, David: Aladdin Sane

05. februar 2016 Peter Podbrežnik Bowie, David

Trajanje albuma: 40:47
Produkcija: David Bowie in Ken Scott
Datum izdaje: 1973
Založba: RCA Records
Možnost nakupa: Klikni za nakup
Ocena:
 5.0
Bowie, David: Aladdin Sane

Avtor recenzije 2: Peter Podbrežnik

David Bowie se je po fenomenalnem uspehu kultnega konceptualnega albuma »The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders From Mars« (1972), ki je iz njega naredil svetovno zvezdo, na vrhuncu svojega glam rock obdobja, odločil, da je napočil čas za postopno slovo njegovega priljubljenega alter ega v podobi androginega vesoljca Ziggya Stardusta. Kljub temu pa David na svojem naslednjem studijskem albumu, »Aladdin Sane«, ki za razliko od predhodnika ni bil konceptualen, Ziggya še ni popolnoma pokopal, temveč ga je na prefinjen način spremenil v nov lik z imenom Aladdin Sane, kar je bila nenavadna besedna igra na 'A Lad Insane'. Idejo je Bowie delno dobil potem, ko je bil njegov brat Terry diagnosticiran s shizofrenijo. Za razliko od Ziggya naj bi bil Aladdin psihično nekoliko bolj uravnovešen, medtem ko je strela na polovici Davidovega poslikanega obraza simbolizirala razklanost med njegovo pravo osebnostjo ter 'vesoljskim' alter egom.

Bowie je svoj novi lik ter istoimenski album »Aladdin Sane« preprosto imenoval kot »Ziggy se odpravi v Ameriko«, saj je bila večina del na albumu napisana med ameriškim delom 'Ziggy Stardust' turneje, kar je razvidno že po naslovu skladbe »Panic in Detroit«. »Aladdin Sane« je bil obenem Davidov poslednji album s klasično verzijo njegove spremljevalne zasedbe The Spiders From Mars, katerim je tedaj na imeniten način priskočil na pomoč gostujoči klaviaturist Mike Garson, ki je odigral nekaj fantastičnih klavirskih improvizacij. V primerjavi s slovitejšim predhodnikom je bil »Aladdin Sane« zaznavno trši dosežek z večjim številom rock'n'rollerskih rifov in barvitih, občasno tudi ženskih večglasij, medtem ko so posamezni klavirski aranžmaji postali še bolj sofisticirani in so ponekod glamrockovski podobi večine kompozicij vtisnili pomemben eksperimentalen pečat.

Vse bolj jasno je postajalo, da Bowiejeva glam rock faza ne bo dolgo trajala, kar je bilo na nekaterih skladbah več kot zaznavno. Od 'Pajkov z Marsa' se je vnovič izjemno izkazal kitarski virtuoz Mick Ronson, ki se je proslavil tudi pri soavtorstu posameznih aranžmajev. Ritem naveza med basistom Trevorjem Bolderjem in bobnarjem Mickom 'Woodyem' Woodmansyem, katerega je kmalu po izidu »Aladdin Sane« zamenjal Aynsley Dunbar, je v tej fazi postala nadvse eklektična in utečena.

Nekaj je na nekoliko bolj 'umazan' slog albuma po Bowiejevih besedah vplivala tudi z drogami in dekadenco prepojena ameriška turneja ter njegovo druženje z The Rolling Stones na čelu z Mickom Jaggerjem. Vpliv slednjih je slišen na otvoritvenem »Watch That Man«, kjer je Davidov vokal v produkciji namerno potisnjen v ozadje, medtem ko pobudo prevzamejo bluesovsko začinjene kitarske pasaže, energična ženska večglasja ter na klavirju usmerjeni plesni ritem. Kljub temu, da gre za eno najbolj enostavih, zabavljaških del, kar jih je Bowie ustvaril v sedemdesetih, predstavlja nadvse učinkovit uvod v slogovno sila raznovrsten album.

Posebno poglavje zase je naslovna skladba, se pravi »Aladdin Sane (1913-1938-197?), s svojo skrivnostno, enigmatično atmosfero in številnimi Garsonovimi avantgardnojazzovskimi-fusionističnimi improvizacijami na klavirju, kakršnih se ne bi sramovali niti kakšni Soft Machine v svojem zrelem ustvarjalnem obdobju. Bowie se v besedilu sprašuje ali bo kdo sploh zmožen vzljubiti Aladdina Sanea (po izjemni priljubljenost njegovega predhodnika Ziggya Stardusta), medtem ko prvi dve letnici predstavljata čas pred začetkom obeh svetovnih vojn. Nedokončana letnica naj bi sporočala to, da je Bowie potihem verjel, da je tretja svetovna vojna vse bližje in nekaj neizbežnega, zlasti potem, ko je bil med ameriško turnejo priča številnim dekadentnim globinam zahodnega kapitalizma. Lahko bi se reklo, da je bilo to ključno delo celotnega albuma, kar se tiče napovedi Davidove bližnje glasbene prihodnosti, saj so najbolj eksperimentalna dela njegove kariere šele prihajala na vrsto.

Z doo-woop vplivi prepojeni »Drive-In Saturday«, ki je izšel tudi kot single, s svojim nostalgičnim utropom ter barvitmi saksofonskimi vložki, predstavlja zanimiv ambientalni kontrast. Besedilo govori o popolnoma sterilni in razčlovečeni družbi v daljnji prihodnosti, ki je pozabila kaj je to spolnost in se prek gledanja starih pornografskih filmov hoče naučiti 'kako se tem stvarem streže'. Z energičnimi ženskimi večglasji prepojeni »Panic in Detroit« vsebuje avtoritarno trdorockersko kitarsko frazo, medtem ko je besedilo navdahnjeno s fenomenom razno raznih revolucionarnih utopistov na čelu s Che Guevaro na katere so imeli številni zahodnjaki sredi kapitalistične družbe tedaj precej romantični pogled.

Prebrisani hibrid med glamom in hard rockom »Cracked Actor« je še eno izmed trših »Aladdin Sane« del, kjer kraljujejo Ronsonove nabrite kitarske pasaže. Bowie se medtem v besedilu poigrava z zgodbo o srečanju med ostarelim filmskim igralcem in prostitutko, pri čemer ne manjkajo reference na zlorabo drog. S pretresljivo atmosfero prežeti »Time«, ki je izšel tudi kot single, vsebuje na klavirju potencirane elemente kabaretne glasbe in avantgardnega jazza, medtem, ko 'zmago' pobere melodramatični refren, ki je eden izmed najboljših na albumu.

»The Prettiest Star« je skladba, ki je v originalni verziji, kot single s posebnim gostom Marcom Bolanom, izšla že leta 1970. Verzija iz leta 1972 je zvenela precej bolj glamrockersko, medtem ko je Ronson poskrbel za popolno imitacijo Bolanovih kitarskih linij. »The Prettiest Star« naj bi bil posvečen Bowiejevi tedanji ženi Angeli 'Angie' Barnett. Od vseh del na albumu daleč najbolj odvečno izpade sicer nadvse posrečeno izvedena priredba The Rolling Stones hita »Let's Spend the Night Together«, katero je Davidova klapa preoblekla v glamrockovsko obelko in odigrala na precej bolj udaren način.

Eno najbolj priljubljenih »Aladdin Sane« del je še dandanes hit »The Jean Genie«, vodilni single z albuma, kjer Bowie znotraj svoje specifične glamrockovsko mešanice vnese elemente bluesa in protopunka, medtem ko besedilo vsebuje aluzijo na francoskega pisca Jeana Geneta. Album se zaključi na veličasten in izjemno melodramatičen način s pretresljivo ljubezensko izpovedjo »Lady Grinning Soul«, ki s svojim enigmatično-romantičnim utripom precej spominja na glasbeno zaledje, kakršno je ponavadi značilno za filme o tajnemu agentu Jamesu Bondu. Ta izjemno prezrta skladba je popolno poglavje zase in je ni mogoče primerjati z ničemer kar je Bowie ustvaril pred njo in po njej. Umetniško plat albuma čisto na koncu nedvomno dvigne vsaj za en nivo višje in potrdi Davidovo brezmejno zvočno vizionarstvo.

»Aladdin Sane«, naslednja faza glamrockovske sage o Ziggyu Stardustu, je običajno eden izmed Bowiejevih kritično bolj spregledanih albumov, čeprav je z njim Bowie dokazal, da ga novo pridobljeni zvezdniški status ni artistično uspaval, saj je uspel  v relativno kratkem času ustvariti še eno nepozabno mojstrovino. Kljub temu, da »Aladdin Sane« svojega bolj znamenitega studijskega predhodnika v marsičem prekaša, saj je predstavljal še en pomemben korak naprej v Bowiejevem nenehnem zvočnem kameleonstvu, so bili odzivi tedanjih kritikov menda precej mešani, saj je večina pričakovala popolno slogovno nadaljevanje konceptualne mojstrovine. Bowie, ki ni nikoli nameraval spati na lovorikah, pa je medtem že postal naveličan glam rocka. Potem, ko je jeseni 1973 izdal album priredb »Pin Ups«, svoj poslednji dosežek s člani The Spiders From Mars, se je lotil snovanja prihodnjega studijskega projekta na katerem je dokočno pokopal Ziggya oziroma Aladdina ter predstavil nekatere popolnoma nepričakovane slogovne eksperimente s še večjim poudarkom na futuristično-distopičnih konceptih.

 

Ta recenzija je posvečena v spomin na Davida Bowieja (1947-2016).


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Avtor recenzije 1: Aleš Podbrežnik

"Aladdin Sane", naslednik Ziggyja Stardusta, je plošča na kateri je Bowie na precej bolj drzen in neposreden način definiral svoje izkustvo imenovano rock'n'roll. Plošča je udarnejši naslednik a striktno Bowie-jev album, kjer možakar spretno in na sebi lasten način izkrivlja formatirani domet rocka z začetka sedemdesetih. To je tudi zadnja plošča, ki jo je posnel s svojo skupino Spiders From The Mars. Pri pajkih z Marsa in noremu Aladinu je takrat basiral Trevor Bolder, ki je še danes aktiven pri Uriah Heep.

Eden najsenzibilnejših glasbenikov v vsej zgodovini rocka, je tokrat opustil Zyggyja in se poistovetil z osebo imenovan Aladdin Sane. Ni potrebno dolgo ugibanje, da je aseksualni hibrid bitja z druge galaksije človeških obrisov odprl vrata novih glasbenih prostranstev na stežaj. Bowie je gradil naprej na svojski različici enostavnega rock'n'rolla v kateri sta prednjačila popačeno distorzirana kitara na eni strani in klasični klavir na drugi. Zvoku je pridajal erotične palete pihalnih aranžmajev (izstopa v The Prettiest Star) in rajcljivih ženskih back vokalov ter predrugačil celoto skozi namerno razglašenost. Tako si je izboril svojsko držo pod svobodnim soncem.

Po naviti otvoritveni Watch That Man, pristopi v naslovni pesmi Bowie namaskiran v Aladdina Sanea z ledenim vokalom frenetičnega pridiha. Pesem, kjer brezpogojno stopa v središče klavir, ki razvije skozi zaključni del pesmi pravi psihadelični moment, prikliče k življenju norega rdečelasca, barvno našminkanega do poslednjega kvadratnega centimetra svoje kože. Baje naj bi na turnejah v prvih desetih vrstah zavzemali mesta sami Davidi Boweiji, tako močno je narasla Bowie-jeva popularnost na račun njegovega glamerstva, ki je na stare in okorele delovalo šokantno, nesprejemljivo, nemarno, bogoskrunsko, mlade pa je Bowiejeva ustvarjalna svoboda in pogum, ki ga je izražal neposredno s svojo provokativno držo, logično privlačil - prava "bowiemania".

Davidov pristop je naravnost fantastičen. Popolnoma vživet, ciničen, diziluzioniran, namerno razglašen, a v isti sapi do konca prepričljiv. Razglašen, kot je bila le Bowiejeva osebnost. Najbolj ga je žrla popularnost Ziggyja Stardusta. Medtem ko se je on že davno prelevil v Aladdina Sanea, so ljudje še kar malikovali Ziggyja. Bo Aladdin dovolj močan, da prepriča ljudi, da je Ziggy mrtev? Avantura Davida kot umetnika je sprehod skozi sobo neskončnega števila ogledal. Nekatere pesmi nosijo pravi dvojni obraz npr. Drive-In Saturday. Panic In Detroit je Bowiev spomin na poletje 1972 in severno ameriško turnejo. Melodična bas kitare Trevorja Bolderja in živahno kitarsko rifanje Micka Ronsona, ki v pesmi nedvomno izstopa, je vsidrano preko kontrastne osnove zgrajene na tolkalih. Pravi rokerski moment pošče. To velja tudi za Cracked Actor in hit v slogu starega Iggyja imenovan The Jean Genie. Priredba Rolling Stones Let's Spend Night Together ponuja vznemirljivo produkcijo Davidovega vokala, kot bi njegov odmev prihajal iz ozadja.

Time je poleg naslovne pesmi in zaključne Lady Grining Soul eden atmosferičnih vrhuncev, z skrajno melanholičnim Davidom v ospredju. Hladen kot sam vrag. Kot bi korakale horde pajkov po ledeni temni sobi, preko otrplega človeškega telesa. Produkcija oddalji kitaro, ki servira nekaj prav vznemirljivih "scary lickov" na distanco, osnovo pesmi daje znova klasični klavir voden skozi glasbene prijeme jazza tridesetih in štiridesetih, ki diktira tempo pesmi. Pesem je sestavljena skupaj popolno. Vse v njej se sklada in deluje preprosto fenomenalno. Atmosferičnost v njej vseskozi narašča z vrhuncem ob zaključku.

Ena najlepših balad, ki so v rocku ostale prezrte je gotovo zaključna pesem imenovana Lady Grinding Soul. Izredna melodija, z Davidovim namerno "razglašenim", razglašenim kot je oseba Aladdin Sane lahko le bila! S pristopom tankega, čutnega vokala in dotikom shizoidnega uma. Je romantični vrhunec plošče. Kemija med pajki in Aladinom je delovala na izjemni ravni. Fantje hladno otrpnejo z Davidom, ko je to potrebno v naslednjem trenutku pa razbelijo situacijo in servirajo polno mero rocka. Vendar jih je David "prerasel", ko je po tej plošči to začutil, je Spiders From Mars razpustil. Pri vsej svoji drugačnosti, druge izbire enostavno ni imel. Čutil je, da ga bend vleče nazaj.

Z glam vrhuncem poletja 1973 "Aladdin Sane", je novi čarovnik rock glasbe tako prepričal množice, da se kot umetnik ne le spogleduje, pač pa polno živi rock kulturo. Dekadenca in nasičena zdolgočasenost človeške družbe, je posebej izrazna skozi verze pesmi Time.  Rockovski monument "Aladdin Sane" je album, katerega po en izvod bi moral najti svoje mesto v slehernem stanovanju. Brezčasna umetnina!


Skladbe

1. Watch That Man (4:30)
2. Aladdin Sane (1913-1938-197?)  (5:06)
3. Drive-In Saturday (4:33)
4. Panic in Detroit (4:25)
5. Cracked Actor (3:01)
6. Time (5:15)
7. The Prettiest Star (3:31)
8. Let's Spend The Night Together  (3:10)
9. The Jean Genie (4:07)
10. Lady Grinning Soul (3:54)

Glasbeniki

David Bowie - vokal, kitara, orglice, saksofon
Mick Ronson - kitara, klavir, spremljevalni vokal
Trevor Bolder - bas kitara
Mick 'Woody' Woodmansey - bobni

GOSTUJOČI GLASBENIKI
Mike Garson - klavir
Ken Fordham - saksofon, flavta
Brian 'Bux' Wilshaw - saksofon, flavta
Linda Lewis - spremljevalni vokal
Juanita 'Honey' Franklin - spremljevalni vokal
G.A. MacCormack - spremljevalni vokal


Komentarji



 

Sveže vsebine

  • Novica
    Raven bodo izdali novi koncertni dokument!
  • Novica
    Burning Witches predstavljajo besedilni...
  • Novica
    Mark `Shark`Shelton in David T. Chastain...
  • Novica
    CoreLeoni predstavljajo video za skladbo `All...
  • Novica
    Mark Knopfler & Band, sobota, 29.06.2019,...

Hitre povezave

  • Zadnje novice
  • Prihajajoči dogodki
  • Oglaševanje na našem portalu
  • Kontakt

Naši partnerji

  • neoserv
  • Inside Out
  • Bluesiana
  • MoonJune Records
  • Nika Records
  • Kurz Rock Vibe Music Promotion

©2006-2025 www.RockLine.si. Vse pravice pridržane.

na vrh