Jalacy Hawkins, bolj znan kot Screamin' Jay Hawkins (19.07.1929 - 12.02.2000) je bil ameriški glasbenik, pevec in igralec, v zgodovino zapisan kot eden najbolj divjih mož rock'n'rolla kdajkoli. Znan po svojem operetnem vokalu, teatralnih koncertnih nastopih in nenazadnje po velikem hitu I Put a Spell on You je Hawkins odigral pomembno vlogo pri razvoju šok rocka, saj je že v petdesetih letih prejšnjega stoletja v svoje koncertne nastope začel vključevati bizarne pripomočke kot so krsta, lobanje, ogenj in plastične kače. Čeprav ni nikoli dosegel velikega komercialnega uspeha, v zgodovini rocka zaradi šokantne odrske podobe uživa kulten status, med drugim ga za svoj vpliv navajajo tudi velikani teatralnosti kot so Alice Cooper in Kiss.
ZGODNJA KARIERA
Jalacy se je rodil in odrašal v Clevlandu (Ohiu), ZDA. Prvo poldrugo leta svojega življenja je preživel v sirotišnici, saj se mu je mama zaradi prevelikega števila otrok odpovedala, predno ga je pod svojo streho vzela krušna družina.
Za glasbo se je že zelo zgodaj začel zanimati sam. Kot otrok je začel z igranjem klasičnega klavirja, v dvajsetih pa se je priučil tudi igranja kitare. Njegov velik cilj je bil postati operni pevec, tako je večkrat za svojega idola citiral Paula Robesona, a ko se mu je ta cilj vse bolj izmikal, se je kot pianist začel udejstvovati v vodah bluesa. Leta 1944 je zapustil šolo in se v drugi svetovni vojni pridružil ameriški vojski. Poleg glasbe se je veliko ukvarjal tudi s športom, leta 1949 je tako postal celo boksarski prvak Aljaske v srednjetežki kategoriji.
Leta 1951 se je Hawkins pridružil bendu kitarista Tinyja Grimersa, s katerim je posnel nekaj pesmi, sodeloval pa je tudi s Fats Dominom. Nove izkušnje so mu služile kot nujen korak na poti do solo izvajalca. Začel je nastopati pod imenom Screamin' Jay Hawkins, svoj odrski lik pa je nadgradil z bizarno garderobo, med katero niso manjkale obleke v leopardjem vzorcu, rdeče usnje in klobuki vseh mogočih oblik in izgledov.
I PUT A SPELL ON YOU: VRATA V SVET SE ODPRO
Skozi petdeseta je veliko snemal, njegova najbolj prepoznavna skladba pa je postala I Put a Spell on You, ki je bila izbrana med »500 skladb, ki so definirale rock'n'roll«, pa čeprav je njena prvotna verzija, izdana pri Okeh Records, ostala spregledana. Med obdobjem prebivanja pod založbo Columbia so Hawkins in njegova skupina na nekem snemanju popili ogromne količine alkohola in posneli novo verzijo komada I Put a Spell on You, ki je vključevala psihadelične zvoke in celo stokanje, nova verzija skladbe pa je leta 1956 postala prvi Hawkinsov hit. Založba je sicer nekatere najbizarnejše zvoke odstranila, še vseeno pa skladba vsem ni bila povšeči, zato je bila na nekaterih območjih prepovedana.
Z velikim hitom v žepu se je Hawkins odločil še dodelati svojo odrsko podobo. Zavil je v še teatralnejše (in temačnejše) vode, nastope je pogosto začenjal s prikorakanjem iz krste, oblačil se je v vampirja, poleg krste pa je uporabljal številne druge grozljive rekvizite, kot je bila lobanja na palici, ljubkovalno poimenovana kar »Henry«. Včasih se je na odru pojavil s turbanom na glavi, drugič v levjem krznu, s sulico v roki in kostjo čez nos. Screamin' Jay Hawkins ni poznal omejitev, zato so bile nekatere državne inštitucije zaskrbljene, da kot glasbenik slabo vpliva na mladino, kot črnec pa tudi na celotno afro-ameriško komuno v državi. Njegovo grozljivo odrsko podobo so nekateri razumeli tudi v bolj komični luči, tako se ga je oprijel celo vzdevek »Črni Vincent Price« (op: znan ameriški komik tistega časa).
V kasnejših letih so skladbo I Put a Spell on You priredili številni eminentni glasbeni, med drugim The Animals, Nina Simone, Creedence Clearwater Revival, Roxy Music, Joe Cocker, Bonnie Tyler, Marlyn Manson...
Iz obdobja po izdaji Hawkinsovega največjega hita velja omeniti še pesmi Hong Kong, Frenzy in Alligator Wine. V šestdesetih si je vzel premor od glasbenega posla, a se je še pred koncem desetletja vrnil nazaj v industrijo, v kateri je bil prisoten vse do svoje smrti ob vstopu v novo tisočletje.
V sedemdesetih je veliko snemal in koncertiral predvsem po Evropi, kjer je užival največjo popularnost. V osemdesetih se je preselil v New York in nadaljeval s stalnim koncertiranjem, priljubljen gost je bil predvsem na blues festivalih širom sveta, oddelal pa je tudi turneje z britanskimi punk pionirji The Clash in avstralskim kantavtorjem Nickom Caveom. Hawkins ni bil neznanec niti v filmski industriji, saj se je kot igralec preizkusil v filmih American Hot Wax (1978), Mystery Train (1989), A Rage in Harlem (1991), Perdite Durango (1997) in Peut-être (1999).
Konec devetdesetih se je preselil v Francijo, kjer je 12. februarja 2000 v 71. letu starosti tudi preminil. Umrl je med operacije zaradi možganske anevrizme (počenih žil v glavi). Hawkins je bil v življenju šestkrat poročen, za seboj pa je bojda pustil kar 57 neposrednih potomcev.
Urban Bolta, april 2014






na vrh