Tistega januarskega večera je bila bavarska prestolnica München prekrita s plastjo novega snega, ki pa ga je nemalokrat razpihal veter, pomembne strani njihove glasbe zgodovine pa so fantje na nastopu odkrivali podobno, recimo polni svežega vetra. Njihov odnos do glasbe in nastopanja je dokaz, da so umetniki posebnega kova. Na nastopu smo lahko uživali v izboru starejših, preverjenih uspešnic in novih skladb. Asia delujejo glasbeno in sicer zelo sveže, najbolj pa so znani po skladbi Heat of the moment. Skupino Asia vodi klaviaturist Geoffrey Downes, znan iz pop dueta The Buggles (gotovo se spominjate skladbe Video Killed The Radio Star) ter iz skupine Yes. Poleg njega je izkušeni bobnar Chris Slade (bivši član skupin Manfred Mann's Earth Band, Uriah Heep in AC/DC), odlični basist in pevec John Payne in vsestranski mladi kitarist Guthrie Gowan, ki je brez sramu kos vsem prijemom, ki so jih v skupini pustili njegovi predhodniki, zlasti Steve Howe. Ta zasedba igra skupaj že štiri leta, kar je za skupino Asia rekordno, če vemo, da se je v njej zamenjalo skoraj petdeset glasbenikov, če štejemo tudi tiste, ki so vskočili za koncert ali dva. Asia so sicer najbolj znani po prvih dveh ploščah, na katerih so sodelovali kitarist Steve Howe iz skupine Yes, basist in pevec John Wetton (igral je pri King Crimson, Uriah Heep, Uk, Family, Mogul Thrash in mnogih drugih), bobnar Carl Palmer iz Emerson, Lake and Palmer ter že omenjeni Geoff Downes, ki v Asia vztraja še danes. Asio so v začetku šteli med superskupine, saj so jo sestavljali glasbeniki, ki so se že prej dokazali kot izvrstni umetniki.
Geoff Downes nam je o svojih glasbenih začetkih povedal:
Downes: "Odrasel sem v glasbeni družini, zato je bilo precej naravno, da se bom ukvarjal z glasbo. Najprej sem se izbobraževal v klasični smeri, kmalu pa sem se začel zanimati za glasbo skupin, ki so delovale v šestdesetih letih, na primer Manfred Mann in podobne. Zanimala me je zabavna glasba. Tudi študij na akademiji v Leedsu je vključeval veliko moderne glasbe in jazza. Morda nekateri znani glasbeniki, ki so mojstri inštrumentov, ne potrebujejo formalne glasbene izobrazbe. Recimo Steve Howe je odličen kitarist, pa je vseeno samouk. Glasbeno izobrazbo lahko pridobiš na različne načine, moja je pač taka."
O začetkih svoje glasbene kariere (igral je namreč v skupini disko pevke Tine Charles):
Downes: "Da, igral sem disko glasbo, pravzaprav, vse, kar je bilo treba, da sem se lahko preživljal. Snemal se reklame in gostoval na snemanjih. Vmes sem študiral aranžiranje, s čimer sem si pomagal pri delu za TV oglase."
Kje je spoznal bodočega sodelavca in danes priznanega producenta Trevorja Horna?
Downes: "Trevorja Horna sem spoznal v skupini Tine Charles, kjer je bil umetniški vodja in basist. Kmalu sva ugotovila, da imava zelo podoben glasbeni okus. Ko je Tina nehala nastopati, sva nadaljevala s sodelovanjem. Pisala sva nove skladbe in tako so nastali The Buggles."
O skrivnostih uspeha mladih glasbenikov:
Downes: "To je zelo težko doseči. Konec sedemdesetih si moral biti v Londonu. Prihajam iz severnega dela Anglije in čeprav je bila scena tudi v Liverpoolu in drugod, je bilo vseeno treba v London. Kljub veliki konkurenci moraš verjeti v stvari, ki jih počneš in upati, da se bo kaj zgodilo. Takrat smo delali počasi, a zanesljivo. Toda, ko smo dobili snemalno pogodbo na podlagi treh demo posnetkov, med katerimi je bil tudi Video killed the radio star, smo dobili občutek, da se nam obeta lepa prihodnost. Takrat smo se osredotočili samo na delo v skupini."
O prihodu v skupino Yes:
Downes: "Pravzaprav je bil moj in Trevorjev prihod v Yes kombinacija dveh dogajanj. Gospod Abrams, ki je bil glasbeni urednik na nekem ameriškem radiu, je predvajal našo glasbo in veliko govoril o našem delu. Čeprav so v glasbi Buggles vplivi diska, najdemo tudi elemente težkega rocka. Nekakšen elektronski pop zvok. No, drugi vidik je v tem, da smo imeli takrat isto ekipo, ki je skrbela za Buggles in Yes. Brian Lane, ki je bil glavni, naju je prosil, da napiševa skladbo za Yes. Napisala sva You can fly from here, posneli pa smo jo z basistom Chrisom Squirjem in bobnarjem Billom Brufordom, Takrat se je začelo kuhati. Jon Anderson in Rick Wakeman sta zapustila Yes. Trevor je pel podobno kot Anderson, meni ni bilo težko odigrati njihovoh melodij na klaviaturah. Tako so naju prosili, naj greva z njimi na turnejo pod imenom Yes."
O plošči Silent Nation:
Downes: "Je bolj živahna kot nekaj prejšnjih, ko sva bila s pevcem Johnom Paynom glavna avtorja. Takrat so nama pomagali nekateri studijski glasbeniki.Sedaj delamo bolj timsko, hočemo se približati načinu dela, kakršen je bil na našem prvencu, ko smo sodelovali vsi štirje. Nočemo vključevati preveč tehnike v postopek produkcije, da zvok ne postane preveč izumetničen. Tudi za nastope v živo je tak proces boljši, saj lahko igramo bolj stvarno in jasno."
O aktualni pop glasbi z lestvic je spregovoril pevec John Payne:
Downes: "Rad imam razne zvrsti glasbe, od klasike, opere do heavy metala. Lestvice, ki so polne rapa in pop glasbe s priredbami, niso ravno zanimive. Danes veliko snemajo priredbe, vendar so večinoma slabe predelave dobrih originalov. Tako vse skupaj izgubi pomen. Mladina izvirnikov žal ne pozna. Tudi vsi izbori za razne Pop idole so mi gnusni in odbijajoči. Današnja pop glasba je plitva, nima vsebine. Pravim ji McDonald's glasba. Večina tovrstnih izvajalcev ne bo delovala čez dvajset let, veseli so če nastopajo eno leto. Torej, aktualne uspešnice mi niso pri srcu. V ZDA in Evropi imamo srečo, da za nas skrbi založba Inside out, ki podpira progresivni rock, po svetu ima ta zvrst kar precej privržencev. Kanadska skupina Rush je lani odigrala eno največjih evropskih turnej. Tudi Yes so imeli dobro obiskane nastope. Dream Theater so eden mojih najljubših bendov. Dobro je, da taka glasba noče biti modna. Seveda obstaja trg za klasiko, punk ali progresvini rock. Sredinski pop pa se mi zdi precej gnil."
Kaj o trenutnem stanju v glasbeni industriji meni Geoff Downes:
Downes: "Zagotovo glasbena industrija ni taka, kot je bila včasih. Temeljito je spremenila obliko. Močan je nosilec podatkov je DVD, izhaja tudi veliko ponovnih izdaj starih plošč z dodatki. Vse to spreminja način spremljanja glasbe. Internet je spremenil zavedanje ljudi glede načina sprejemanja nove glasbe. Ljudje ne hodijo več v trgovine po nove plošče določenih izvajalcev, glasbo kupujejo v veleblagovnicah, kot da bi kupovali jopič ali kaj takega. Včasih so šli namenoma v glasbeno trgovino, da bi kupili določeno ploščo. Glasbena industrija je danes že stopljena v splošno potrošniško industrijo. Nisem pa poklican za to, da bi govoril ali je to prav ali ne."
Mnogi izvajalci imajo na zalogi veliko skladb preden začnejo s snemanjem. Pa vi?
Payne: "Za ploščo Silent Nation smo imeli pripravljenih od petdeset do šestdeset skladb, preden smo začeli s pravim snemanjem. Nato smo jih pregledali in našli eno ali dve, za katere smo menili, da predstavljata tisto, kar iščemo kot našo trenutno glasbeno usmeritev. Preostale skladbe shranimo v računalnik in jih pozneje redkokdaj uporabimo. Ploščo Silent nation sem produciral sam, pomagal sem pri pisanju skladb, produciranje in tehnično delo mi je bilo velik izziv, čeprav je bilo naporno."
O povezavi dela z družinskim življenjem sta govorila Downes in Payne:
Downes: "Jasno je, da so osebni odnosi zapletena zadeva. Naš življenjski slog se močno razlikuje od običajnih ljudi. Toda na vse se navadiš.
Payne: "Najtežje je zvezo obdržati. Če si večino leta zdoma, je težko imeti družino. Naš ciklus je plošča- turneja, plošča – turneja in to je zelo naporno."
O velikem uspehu prve plošče z naslovom Asia iz leta 1982 in vplivu na Geoffa Downesa:
Downes: "Ta plošča je vplivala na življenja vseh. Ko na sceno stopi nova skupina in ima izredno uspešno ploščo, kot je bil naš prvenec, to pusti posledice. Na vsakogar drugačne, vendar takega uspeha nismo pričakovali. Smo se pa nanj hitro navadili. Tega stanja nismo mogli nadzirati, bilo je kot velik snežni plaz. Pri tem nam je pomagal menežer, ki je imel izkušnje z Yes in je vedel, kako obdržati skupaj skupino velikih zvezd. Imeli smo velik prodajni uspeh, Heat of the moment je bila velika pop uspešnica, kar je presenetilo vse. Poslušali so nas tudi manj zahtevni poslušalci, saj se jim je skladba vtisnila v podzavest, ker so jo nenehno predvajali povsod."
Kakšno občinstvo prihaja na vaše nastope?
Downes: "To so zreli ljudje, med njimi ni vreščečih najstnic, kar je škoda. V glavnem pa imajo naši poslušalci še svoje zobe."
Vam je digitalna tehnologija pomagala pri ustvarjanju glasbe?
Downes: "Niti ne, pravzaprav nisem imel težav z njo, če se bolje izrazim. Začel sem igrati, ko se je digitalna tehnologija šele začela razvijati v silsu uporabe pri klaviaturah. V začetku osemdesetih let se je začel njen pravi razmah, spremljal sem jo od začetka. Bil sem med prvimi, ki je uporabljal sampler Fairlight, ko sem bil še pri Yes. Tehnologija zelo pomaga pri ustvarjanju glasbe, če je v pravih rokah. Postala pa je pristopna ljudem, ki niso nujno glasbeniki. Kdor ima nekaj denarja si lahko omisli opremo in posname ploščo kot sam svoj mojster. Minil so dnevi, ko se je snemalo v velikih studijih s slavnimi producenti. Danes je način dela mnogo bolj razdrobljen. Žalostno pri digitalni tehnologiji je dejstvo, da je z njenim pojavom umrla umetniška duša. Tehnologija ni sama sebi namen, glavna je oseba, ki jo uporablja. Tudi mi uporabljamo tehnične pripomočke, ki nam pomagajo v živo, vendar mislimo, da mora biti glasbena osnova odigrana s pravimi inštrumenti. Druge elemente samo dodajamo."
Kakšen je bil vpliv založbe na izbor skladb za ploščo Silent nation?
Downes: "Imeli smo popolno svobodo, zato smo se odločili zanje. Zanesli so se na nas, ker so vedeli, da bomo posneli dobro ploščo."
Jernej Vene